Ana içeriğe atla

Çıkarın mor cepkenleri çeyiz sandıklarından...

Çıkarın mor cepkenleri çeyiz sandıklarından...

Akşam yemeğinden sonra bol köpüklü kahvemi yapıp kitap okuma köşeme çekildim. Dün “Kadınca Adımlar” programının konuğu Antalya Kadın Dayanışma Merkezi’nin gönüllüleri idi. Dilek Eldeniz ve Kamile Yılmaz. Tanıştık, program öncesi kadına ve merkez’e dair sohbet ettik. Güzel bir program yaptık. Konu kadın olunca zaten kendimden geçiyorum. Sonra programda ne konuştuklarımı yayını izleyerek hatırlıyorum. Kamile Yılmaz gönüllü olmanın yanı sıra hem de bir yazar, evet kadın yazar. Bana kitabını hediye etti. Kitap hediyesinden ne kadar zevk aldığımı beni tanıyanlar bilir. İşte bu akşam da hediye kitabımı okumayı hedefledim. Fakat başlangıçtan ilk hikayeyi bitirdiğimde durdum. Gerisini okuyamadım. Neden mi? Kamile hanım ilk hikayenin adını kitaba vermiş – “Mor Cepkenli Kadın”

Hikayeyi okuyup bitirdim ve elimde olmadan kitabı kapattım. Çok etkilendim. Beni resmen esir aldı hikaye. Eşim yanımda televizyon izliyordu. Ona sordum. “Sen, mor cepkenli kadın hikayesini biliyor musun?” dedim. Yüzüme baktı, hatırlamaya çalıştı, hayır dedi. Telefonumun ekran kilidini açtım. Hikayenin derinliğine varmak istiyordum. Google’de “mor cepkenli kadın” yazdım. İlk gelen siteye tıkladım. Okumaya başladım. Kitaptaki gibi anlatılıyordu...

“Yörükler kızını evlendirirken çeyiz sandığına bir mor cepken koyarmış. Muhakkak olmalı bu mor cepken. Ola ki, kadın evlendikten sonra eşinden kötü davranış, şiddet görürse mor cepkenini giyer yolda yürürmüş. Ve mor cepkenli kadını gören her kes onun  şiddete maruz kaldığını anlarmış. O kocaya her kes sırtını döner, kimse yüzüne bakmazmış. Adamın kahve’de oturacak sandalyesi, selam verecek bir kimsesi kalmazmış. En önemlisi o aileye bir daha kimse kız vermezmiş”

Kamile Yılmaz “Mor Cepkenli Kadın” kitabında bir çok öyküler biriktirmiş. İlk sayfadaki bu hikaye diğerlerini okumamı engelledi ve bu köşe yazısı doğdu. Yazmasam uyuyamazdım bu geceyi. Evlenecek olan Zeynep’in aşktan gözleri bir şey görmez olmuş. Babaannesinin ona nakışlarla işlediği “mor cepken”e güler, evlenecek olduğu kişinin şiddet yanlısı olmadığını anlatıp dururdu. Fakat babaannesi torununun nişanlısına güvenmediğinden bir an önce bu cepkeni bitirmeyi hedefliyordu. Nergis öğretmen karakteri ise Zeynep’e “kadın hakları”nı anlatan bir kitapçık getirmiş, mor cepkenin arasına koyması için babaannesine vermişti. Zeynep rüya gibi hayat hayal ederken evlendikten bir süre sonra evlendiği adamın aslında nasıl biri olduğunu görmeye başlar. Onu kısıtlayan, kendi isteklerini ve kriterlerini ortaya koyup şartlarını söyleyen adam Zeynep’in sevdiği kocası değildi sanki. Zeynep bu şartlara itiraz etmeye kalkınca suratının ortasına bir tokatın patlaması ile silkelenir. Ve hemen çeyiz sandığını açar, mor cepkenini alırken arasından düşen kitapçıkta “haklarımız var” yazısını görür. Mor cepkenini giyip sokakta yürüyerek geçer, kimseye aldırış etmez ve Güneş Tepesi’ne çıkar, doğmakta olan güneşe yüzünü döner, kollarını iki yana açar. Bu tepe köyün her yerinden gözüktüğü için tüm köylüler oradaki mor cepkenli kadını görür ve şiddete uğradığını anlar.

Türkiye’de kadın cinayetlerine dur demenin yolu mor cepken giymekten mi geçer diye düşündüm. Ne yapalım, bizde mi çor cepkenleri giyip meydanlara çıkalım ki şiddet gördüğümüzü, hatta öldürülme tehlikesinde olduğumuzu bu ülkeye, bu topluma gösterelim. Güleda Cankel, Ceren Özdemir, Özgecan Aslan, Emine Bulut, Münevver Karabulut, Mehtap Bülbül, Fatma Şengül, Esin Işık, Deniz Aktaş, Müzeyyen Boylu – bu kadınlar eşleri ve ya eski eşleri, sevgilileri ve ya eski sevgilileri, tanıdıkları ve tanımadıkları “erkekler” tarafından hayatına son verilmiş insanlar. Mor cepkeni şiddet, ölüm, tehdit, taciz, tecavüz hissedilen her durumda mı giysek diyorum. Çeyiz sandığından ziyade, çantamızda mı taşısak, yolda mesela birinin sözlü tacizine maruz kalınca hemen çıkarıp giysek ve toplumda etraftaki insanların tepkisine, linçine mi maruz bıraksak sizi. Ne yapalım, nasıl yapalım? Yoksa her bir pis hareketiniz için farklı renkli cepkenler mi örsek. Mesela, tehdit edilen kadın gri, taciz edilen koyu pembe, tecavüz riski yaşayan kırmızı ves. şeklinde mi anlatsak? Kendimizi nasıl koruyalım, nasıl güzel yaşayalım sizin olduğunuz bu dünyada? Her an öldürülmek tehlikesi, her an taciz edilmek, sözlü, psikolojik, ekonomik şiddete maruz kalmak zorunda değiliz, ama sizi de durduramıyoruz. Daha ne yapalım?

Tüm kadınlara duyurulur: Çıkarın mor cepkenleri çeyiz sandıklarından!


Aysel Ateş ABDULLAZADE
Türkiye, Antalya
20.12.2019 – 22.15




Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Tanışlıq mədəniyyəti...

Aysel Abdullazadə yazır: - Salam. Çox mənalı gözləriniz var. - O dərin baxışlarda itməkdən qorxuram. - Xanım, adınızın mənası nədir? - Bu gülün belə (430*250 ölçüdə qırmızı gül göndərir) gözəlliyiniz qarşısında boynu bükükdür.  - Çox gözəlsiniz, tanış olaqmı? - Söhbət edək, peşman olmazsan. - Şəkildəki özünsən? Əgər özünsənsə, qəşəng xanımsan.  - İdmançıyam, tanış olaq? Bu siyahını istənilən qədər uzatmaq olar, elə uzadırlar da... Sizlərlə cəmiyyətimizdə çatışmazlığı yüksək səviyyədə olan, amma əslində, insanlığın önəmli bir mövzusundan - tanışlıq mədəniyyətindən danışmaq istəyirəm. Bəli, tanışlığın da bir mədəniyyəti, özünə görə qəlibləri var. Ümumiyyətlə, hər şeydə bir sınır, bəlirli bir çərçivə olması gərəkdiyi qənaətindəyəm. Örnək kimi, "Allah salamı" dediyimiz ən isti kəlməni belə tanıdığımız, öncədən və ya sonrasında ünsiyyətdə olduğumuz, gərəkdirən durumlarda istifadə etdiyimiz bir gerçək... bu, qeyd etdiyim o çərçivənin bir misalla əyani göstəricisidir

Sevişmək və seks anlamı

Sevişmək və seks...   Bu iki ifadə ilk baxışda eynilik təzahürü yaradır. Sanki eyni bir nəsnə olaraq alqılanır. Hətta sinonim kimi də işlənə bilir. Lakin ən çox istifadə üstünlüyü sevişmək kəliməsindədir. İnsanlar bu sözü öz aralarında ümumiləşdirib ikisini bir anlamda istifadə edirlər. Çox az cütlüyə rast gəlmək olar ki, sevişmək istəyirəm yerinə sekslə məşğul olmaq istəyirəm tərzində cümlə qursun. Əslində oxşarlıq qaçınılmazdır, fəqət fərq də istisna deyil. Sevişmək başlanğıc, seks isə sondur. Kişi və qadın yapısında sevişmək və seksə keçid fərqli hiss olunur. Ön sevişmə həssaslıq tələb edir, qadın üçün daha əsas hesab edilən bu proses seksin mənbəyi və orqazmın yaşanması üçün əsas faktordur. Qadın və kişi hissləri fərqlidir, qadınlar toxunuşa daha çox önəm verirlər. Kiş də sevər toxunuşu, amma qadın qədər yox. Qadını zərif və incə toxunuşlarla ram etmək ön sevişmənin əsasıdır. Sevişmək sözü sığal, oxşamaq, toxunmaq,öpmək, bir sözlə hiss etmək kimi ifadələri özüdə iç

Kadının tarifi...

Bir kadın ne kadar güzel, kültürlü, zarif, dürst ve hoş olursa olsun, hırçın huzursuz ve asabise son derece iticidir. Hangi erkek böyle bir kadınla olmak ister? yanında lüzumsuz el-kol haraketleri ile, asabi mimiklerle, dişlerini sıkarak konuşan, her an patlamaya hazır bir bomba ile ne kadar huzurlu ve mutlu ola bilirsiniz? Şık giyinmek de önemlidir ama zarafet daha önemlidir. İnsan yaratılış itibarile hantal olabilir. Öyle ölçülü, öyle toplu yürüyen hanımlar vardır ki, onların yürüyüşlerini bile seyr etmek ruha huzur verir. Hele onlarla yürüyüşe çıkmak ne kadar mutlu eder insani. Yere basışlarındaki yumuşaklık, adımlarındakı acelesiz, huzurlu tempo ruhu rahatlatır. Zarafet kadını şiirleştirir.  Ne kadınlar vardır tesettürlü de olsalar süzülür gibi, dans eder gibi yürürler. Bir bardak su verirken bardağı deyil, dünyaları uzatırlar insana. Hizmet önemli deyil, sunuş önemlidir. Yumuşak, hoş bir haraketle, gözlerinin içi gülerek, saygı ve sevgi dolu bir bakışla uzatılan bar